Brytyjski rynek gier wideo przed kamerą, czyli „From Bedrooms to Billions”

Od wielu lat świat elektronicznej rozrywki dzieli się w uproszczeniu na USA, Japonię i Europę. Dotyczy to przede wszystkim typowego rynku gier AAA, bo już rynek mobilny czy MMORPG wymaga zupełnie innej optyki (np. szczególna rola Korei Płd. i Chin). Był jednak czas, gdy Wielką Brytanię traktowano jak oddzielnego gracza na rynku, gdy ten kraj występował jako lider starego świata, mogąc w obrębie kreatywności, dynamiki rozwoju mediów, dystrybucji i społeczności prawie rywalizować z wielkimi bossami z USA i Japonii. Był to okres lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych, złoty wiek brytyjskiego rynku gier wideo.

Właśnie o tym zjawisku opowiada dokument filmowy „From Bedrooms to Billions”, którego premiera odbyła się pod koniec 2014 roku podczas specjalnych prezentacji kinowych. Większość zainteresowanych, w tym również ja, sięgnęła jednak po materiał za pośrednictwem wersji cyfrowej lub dzięki płytom DVD bądź Blu-ray.

berooms2billions_dvd

Wybrałem DVD.

Formuła

Twórcy skompresowali barwną historię ZX Spectrum, Ocean i Crasha w materiał zajmujący 2,5 godziny. Dokument raczy nas wypowiedziami znanych brytyjskich twórców z ówczesnych czasów, na przemian ze zdjęciami albo filmami z epoki opisującymi czy to brytyjskie reklamy gier czy fragmenty dawnych targów. Liczba wypowiadających się osób robi spore wrażenie. Ujrzymy twarze tuzów brytyjskiej prasy jak Gary Penn (Zzap!64), Oliver Frey (Crash) czy Roger Kean (Crash), przez gwiazdy 8 i 16 bitowej rozrywki jak bracia Oliver (Dizzy), Peter Molyneux (Populous), Jon Hare (Sensible Soccer) czy Jon Ritman (Head over Heels) kończąc na ludziach ciągnących za sznurki jak Jon Woods (Ocean) czy Ian Livingstone (Games Workshop/Eidos). A to i tak tylko czubek góry lodowej, bo wypowiadających się jest cała masa. To jedna z największych zalet tego materiału.

Przyznam, że podana konwencja zdaje egzamin, choć po 3/4 filmu zaczyna już odrobinę męczyć. Przeskok gadająca głowa, zdjęcia, gadająca głowa, film, gadająca głowa, wymaga wysiłku, bo retrogracz nie będzie chciał tutaj niczego pominąć i koncentruje się całym sobą.

from-bedrooms-to-billions-matthew_smith

Cudowne dziecko lat 80, które nie udźwignęło popularności, czyli Matthew Smith. Niestety ze smutkiem patrzy się na jego wypowiedzi, bo życie go nie oszczędziło.

Treść

Pomimo że mamy tylko 2,5 godziny w stosunku do 30 lat historii, muszę przyznać, że twórcy sprostali arcytrudnemu zadaniu i przekonująco oddali obraz fascynującego zjawiska. Cały film rozgrywa się chronologicznie, mniej więcej zgodnie z upływem lat. Konkretne tematy płynnie się ze sobą łączą, bez precyzyjnej podziałki, że zaczyna się coś nowego. Jednak każdy widz przy minimalnej koncentracji zauważy rozpoczęcie nowego rozdziału. Pozwoliłem sobie wynotować poszczególne tematy:

Dosłownie prawie cała historia brytyjskiego rynku gier wideo.

Knight Lore

Knight Lore, który zrewolucjonizował gry izometryczne i ukazał kreatywność drzemiącą w brytyjskich twórcach.

Czego mi zabrakło

Należy to bardziej traktować jako czepianie się, bo materiału jest sporo i jego zwiększenie mogło zaszkodzić samemu widowisku. To czego brakuje mi do ideału to poruszenie przynajmniej jeszcze dwóch tematów:

amstrad_cpc_adv

Amstrad CPC 6128 sprzedawany od razu z monitorem i stacją dyskietek miał być zestawem kompletnym, do pracy i zabawy.

Warto?

Jasne! Ogrom materiału i wypowiadających się uznanych nazwisk są godne podziwu. Warto przygotować chusteczki do ocierania łez wzruszenia, gdy zostają wymieniane niektóre fundamenty elektronicznej rozrywki i pojawią się ukochane przez nas gry. Do tego otworzyć umysł na bardzo celną analizę co doprowadziło do kryzysu i co po sobie zostawiła brytyjska rewolucja gier wideo. To najważniejsze co z filmu warto wynieść.

Jak działa system ocen.

! ! ! ! !

0 0 0 0 0

Kupić!

# # # # #